Wąskim torem przez miechowskie lasy

Miejsce odpoczynku i ekspozycja historyczna z makietą lokomotywy na końcu ścieżki rowerowej w Lesie Chodówki

W lesie Chodówki koło Miechowa oraz w niewielkim, bezimiennym lesie koło Zielonej znajdują się ślady dawnych torowisk kolejowych. Są to fragmenty rozległej sieci kolei wąskotorowych, które istniały we wschodniej części Wyżyny Miechowskiej oraz na Ponidziu od czasów pierwszej wojny światowej aż do drugiej połowy XX wieku.

Wojenne początki

Historia tych kolei rozpoczęła się w początkowym okresie pierwszej wojny światowej. Po zajęciu okolicznych terenów przez wojska austro-węgierskie rozpoczęto budowę sieci wąskotorowych kolei polowych, których zadaniem było dostarczanie sprzętu i materiałów wojennych do strefy przyfrontowej. Pomiędzy listopadem 1914 i marcem 1915 roku powstały w ten sposób linie z Miechowa-Charsznicy do Kołkowa (las Chodówki) oraz z Kocmyrzowa do Gór koło Pińczowa (las koło Zielonej).

Obydwie linie miały charakter tymczasowy i zostały zdemontowane do sierpnia 1915 roku. Jednak już wkrótce, w latach 1916-1917, na ich miejscu uruchomiono linie z Charsznicy do Działoszyc (37,6 km, trakcja parowa i rozstaw szyn 600 mm) oraz z Kocmyrzowa do Posądzy (13,7 km, trakcja parowa i rozstawem szyn 760 mm, w 1926 roku przedłużona do Kazimierzy Wielkiej i węzła w Cudzynowicach).

Fragment dawnego torowiska w lesie Chodówki. W 2020 roku po śladzie wąskotorówki poprowadzono asfaltową ścieżkę rowerową.
Las Chodówki, jedyny odnaleziony słupek kilometrowy przy dawnej wąskotorówce (napisy całkowicie nieczytelne)
Fragment oryginalnych torów – obecnie element ekspozycji

Rozkwit i upadek

W okresie międzywojennym oraz w pierwszych dekadach po II wojnie światowej obydwie linie po rozbudowie i modernizacji stanowiły podstawowy środek transportu osobowego i towarowego w regionie. Poprzez węzeł w Cudzynowicach łączyły się one z systemem wąskotorowej Jędrzejowskiej Kolei Dojazdowej, umożliwiając podróżowanie m.in. do Jędrzejowa, Pińczowa i Szczucina.

Było tak aż początku lat siedemdziesiątych XX wieku, kiedy rozpoczął się proces stopniowej likwidacji całego systemu wąskotorówek. Najpierw zawieszono ruch pasażerski na odcinku Kocmyrzów-Proszowice (1971 r.), następnie na linii Charsznica – Działoszyce (1983). Do początku lat dziewięćdziesiątych odbywał się jeszcze ruch towarowy. Później linie ostatecznie zamarły i w latach 1992-1996 uległy likwidacji i rozbiórce.

Nasyp dawnej wąskotorówki w lesie pod Zieloną
Nasyp dawnej wąskotorówki w lesie pod Zieloną
„Łuk w lesie przed mijanką Zielona”, fotografia archiwalna [6]
„Mijanka Zielona, pociąg osobowy Pińczów-Kocmyrzów”, fotografia archiwalna [6]

Materiały wykorzystane w opracowaniu

  1. Atlas Kolejowy: https://www.atlaskolejowy.net/pl/malopolskie/?id=linia&poz=113 [dostęp 7.12.2022]
  2. Waldemar Bałda, Stacja umarła, Dziennik Polski, artykuł online z 6.10.2007 r.: https://dziennikpolski24.pl/stacja-umarla/ar/c3-1415514 [dostęp 7.12.2022].
  3. Jędrzejowska Kolej Dojazdowa: http://www.expres-ponidzie.k-ow.net/ [dostęp 7.12.2022].
  4. Bogdan Prokopiński, Historia Jędrzejowskiej Kolei Wąskotorowej, online: http://www.sitkkielce.idsl.pl/index1_211.html [dostęp 7.12.2022].
  5. Tablica informacyjna w lesie Chodówki.
  6. Żaglowce na szynach. Pińczowskie Koleje Dojazdowe, Przedsiębiorstwo Usług Technicznych i Handlu FMK, Pińczów 2019. Wersja online na stronie Muzeum w Pińczowie: http://muzeumpinczow.pl/wp-content/uploads/2019/07/%C5%BBaglowce-na-szynach-1.pdf [dostęp 7.12.2022].

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *