Raz na kilka godzin przez północną część lasów tunelskich powoli przetacza się towarowy pociąg zaprzężony w dwie spalinowe lokomotywy. Wagony suną jeden za drugim w głębokim wykopie, po torach, które wyglądają zupełnie zwyczajnie. Pozory jednak mylą. Nie przejedzie tędy żaden z pociągów, które pokonują pobliski tunel kolejowy pod górą Piaskowiec. Skromna, jednotorowa linia to fragment Linii Hutniczej Szerokotorowej (LHS, dawniej Linia Hutniczo-Siarkowa), z szynami o „rosyjskim” rozstawie 1520 mm, podczas gdy standard europejski wynosi 1435 mm.
Przez tunel czy w wykopie?
Linię wybudowano w latach 1976-1979, aby usprawnić obsługę importu rudy żelaza z Krzywego Rogu (w tamtym czasie ZSRR, obecnie Ukraina) do Huty Katowice oraz eksportu polskiej siarki i węgla do ówczesnego ZSRR. Długość LHS od granicy państwa do stacji towarowej w Sławkowie wynosi blisko 395 km, co czyni ją najdłuższą szerokotorową linią kolejową w Polsce. LHS jest także uznawana za najdalej wysuniętą na zachód Europy linię o rozstawie toru 1520 mm. Zarządcą linii od 2000 roku jest przedsiębiorstwo PKP Linia Hutnicza Szerokotorowa.
Przy budowie LHS w rejonie lasów tunelskich rozważano początkowo wariant prowadzący wzdłuż istniejącej linii kolejowej nr 8 Warszawa-Kraków. Przewidywano, że pomimo dużego nachylenia możliwe będzie poprowadzenie na tym odcinku torów wykopem i nie trzeba będzie w związku z tym rozbudowywać istniejącego tunelu kolejowego. Ostatecznie wybrano jednak wariant z obejściem Białej Góry od północy. Warto dodać, że gdyby nie względy wojskowe, tędy mogła również prowadzić trasa kolei Iwangorodzko-Dąbrowskiej (obecna linia nr 8).
Kolejowy oldschool
Linia nie jest zelektryfikowana. Brak słupów, trakcji elektrycznej i innych urządzeń powoduje, że wygląda trochę oldschoolowo. Odcinek w lasach tunelskich biegnie w głębokim wykopie i ma długość nieco ponad 1 km. Nie ma na tym odcinku żadnych urządzeń kolejowych. Ciekawym zajęciem jest obserwowanie przejeżdżających tędy pociągów z góry, ze skraju wysokiej skarpy. Nieco ponad sto metrów na północ od LHS przebiega granica rezerwatu „Kępie na Wyżynie Miechowskiej”, w którym chroniony jest fragment starego lasu o prawdziwie puszczańskim charakterze.
Materiały wykorzystane w opracowaniu
- Wikipedia: https://pl.wikipedia.org/wiki/Linia_kolejowa_nr_65 [dostęp 6.12.2022]
- Portal poświęcony LHS: http://www.lhs.pl/ [dostęp 6.12.2022]