
Podróż pociągiem z Kunowic do Cybinki musiała być przyjemnym przeżyciem. Uruchomiona w 1907 roku linia kolejowa prowadziła przez lasy zachodniej części Puszczy Rzepińskiej, przekraczając po drodze doliny dwóch puszczańskich rzek, Ilanki i Pliszki. Przed wojną liczącą dwadzieścia trzy kilometry trasę pociąg pokonywał w godzinę i pięć minut. Do roku 1965 podróż wydłużyła się do blisko półtorej godziny. Rok później ruch pasażerski zawieszono. W 2012 roku dla turystów i miłośników kolei zorganizowano ostatni, pożegnalny przejazd osobowy. Później linię zamknięto, sprzedano i rozebrano.
Na leśnych odcinkach ślad dawnej kolei jest wciąż czytelny i można po nim wędrować. Nieistniejąca kolej mija nieistniejące przystanki, nieistniejące osady takie jak Pulverkrug (zobacz osobny wpis o osadzie), a nawet, w pewnym oddaleniu, nieistniejące lotnisko (Fliegerhorst). Atmosferę nieistnienia psuje-ratuje w tym wszystkim jak najbardziej istniejący, a do tego niezwykle malowniczy most kolejowy nad Ilanką.
Most kolejowy nad Ilanką





Nieistniejące przystanki Rosiejewo i Rybocice





Lotnisko Fliegerhorst
Tuż za Kunowicami dawna linia kolejowa mija położone w niewielkiej odległości pozostałości przedwojennego lotniska Fliegerhorst. Lotnisko powstało w latach 1913-1914 na terenie dawnego placu apelowego 5. Dywizji Piechoty (Kunersdorfer Exerzier Platz). Początkowo miało pełnić funkcję lotniska miejskiego Frankfurtu nad Odrą, ale po wybuchu pierwszej wojny światowej zostało przejęte przez wojsko i przekształcone w wojskową bazę lotniczą. Stacjonowała tu między innymi jednostka testowania bomb lotniczych (Fliegerbomben- Versuchsabteilung) i szkolna jednostka bomb lotniczych (Fliegerbomben-Lehrabteilung).
Po zakończeniu wojny na podstawie postanowień traktatu wersalskiego obiekty Fliegerhorst uległy demilitaryzacji i zostały przeznaczone do rozbiórki, którą przeprowadzono częściowo po 1921 roku. W 1928 roku na terenie dawnej bazy wojskowej reaktywowano lotnisko miejskie, które było później rozbudowywane i modernizowane. W 1935 roku po wydaniu przez Hitlera dekretu o rozbudowie Luftwaffe Fliegerhorst zostało po raz drugi w swojej historii przejęte przez wojsko.
Podczas II wojny światowej lotnisko służyło do podstawowego szkolenia wojskowego i szkolenia personelu latającego. Po drugiej wojnie część obiektów lotniska rozebrano, a jego teren był wykorzystywany jako baza 23 pułku czołgów ze Słubic aż do czasu rozformowania tej jednostki w 1989 roku. Obecnie większą część dawnego lotniska zajmują obiekty Osiedla Przemysłowego. Natomiast południowe i południowo-zachodnie fragmenty położone są w lesie. Są tu m.in. pozostałości dużego obiektu o rozmiarach około 30×80 m (podpiwniczenie budynku nakryte betonowym stropem) oraz ślady ziemne 2-3 mniejszych budynków/obiektów. Na całym terenie zalega duża ilość ceglanego i betonowego gruzu.





Nieistniejąca osada młyńska Neu Mühle
Około 800 metrów na południowy zachód od dawnego przystanku kolejowego Rosiejewo znajdują się pozostałości nieistniejącej osady młyńskiej nad Ilanką (Eilang). Młyn istniał w tym miejscu do drugiej połowy XIX w. Po raz ostatni zaznaczono go na mapie z 1880 roku. Na późniejszych mapach widoczny jest tutaj jedynie budynek na prawym (północnym) brzegu rzeki, czasem opisywany jako szopa, który znika na wydaniach z lat 30. XX wieku.
Przy nieistniejącym młynie zachował się stary ceglany przepust na Ilance z trzema sklepionymi przęsłami. W nurcie rzeki poniżej przepustu widoczne są pozostałości drewnianych pali stanowiących część nieznanej konstrukcji, być może węgorni (pułapki do połowy węgorzy). Podobny przepust, tym razem z dwoma przęsłami, znajduje się około 100 m dalej na południe, na dawnej młynówce.





Gdzie to jest?
Dawna linia kolejowa nr 386 Kunowice – Cybinka i opisane w artykule miejsca znajdują się w zachodniej części Puszczy Rzepińskiej, tuż przy Odrze (gminy Słubice i Cybinka, powiat słubicki). Współrzędne GPS i linki do miejsc na mapie portalu Kultura w lesie:
Dawny most kolejowy nad Ilanką
GPS: 52.27967, 14.69240
Mapa: https://www.kulturawlesie.pl/mmp/fullscreen/1/?marker=1768
Nieistniejący przystanek kolejowy Rosiejewo (Pulverkrug)
GPS: 52.28094, 14.68833
Mapa: https://www.kulturawlesie.pl/mmp/fullscreen/1/?marker=1767
Nieistniejący przystanek kolejowy Rybocice (Reipzig)
GPS: 52.29274, 14.65781
Mapa: https://www.kulturawlesie.pl/mmp/fullscreen/1/?marker=1770
Pozostałości lotniska „Fliegerhorst”
GPS: 52.33061, 14.61139
Mapa: https://www.kulturawlesie.pl/mmp/fullscreen/1/?marker=1742
Nieistniejąca osada młyńska Neu Mühle
GPS: 52.27701, 14.67845
Mapa: https://www.kulturawlesie.pl/mmp/fullscreen/1/?marker=1709
Materiały wykorzystane w artykule
- Atlas kolejowy: https://www.atlaskolejowy.net/pl/lubuskie/?id=baza&poz=309 [dost. 4.12.2024].
- Ogólnopolska baza kolejowa: https://www.bazakolejowa.pl/index.php?dzial=stacje&id=12436&ed=0&okno=start [dost. 4.12.2024].
- Podróże przez wieki i kraje: https://przezwiekiikraje.blogspot.com/2018/12/lubuskie-czesc-16-wracamy-do-pulverkrug.html [dost. 27.03.2024].
- Zbąszynek, kolej i ja: https://sentymentalny.com/?page_id=343 [dost. 27.03.2024].
- Lotnisko wojskowe „Fliegerhorst” w przedwojennych Słubicach. Historyczne ustalenia Joachima Schneidera, artykuł z 7.10.2022 r na portalu Slubice24.pl: https://www.slubice24.pl/poznaj-slubice/slubice-wczoraj-i-dzis/19219-lotnisko-wojskowe-fliegerhorst-w-przedwojennych-slubicach-poznaj-jego-historie [dost. 6.08.2024].
Bardzo ciekawy artykuł.
Jako dawny mieszkaniec
Rzepina ,zaciekawiła mnie
ta historia.A na tym lotnisku
przed laty gdzie była też
strażnica WOP będąc za
rekruta,trenowaliśmy przed
przysięgą.Przysięga była
na stadionie w Słubicach.
Fajne wspomnienia.Pozdrawiam.
Dziękuję za komentarz i również pozdrawiam 🙂